18. září 2009

Webové rozhraní dropboxu

Jak jsem již napsal v prvním díle série článků o Dropboxu, dá se Dropbox ovládat dvěma způsoby, a sice webovým rozhraním nebo klientem. V tomto díle si nejprve ve stručnosti o obou povíme něco více, a poté si detailněji popíšeme webové rozhraní.

a) K čemu je dobré webové rozhraní


Osobně jsem dlouhou dobu používal právě a jen toto rozhraní, protože mi stačilo, už jen proto, že mám zatím pouze jeden počítač a nepotřeboval jsem tak některé funkce, které právě zajistí klient, například synchronizaci. Dropbox jsem používal pouze pro ukládání souborů, které jsem chtěl někomu poslat, pro tvorbu záloh nebo pro ukládání fotografií, na které jsem potřeboval přímý odkaz.

Webové rozhraní umí všechny důležité věci - upload souborů, manipulace se soubory, stahování souborů, a podobně.

Webové rozhraní je tak vhodné právě pro tyto činnosti a jedná se o plnohodnotný přístup, tím, že nepoužíváte klienta se zříkáte pouze pár věcí, které popíšu níže. Dále pak pomocí tohoto rozhraní můžete nastavovat svůj účet, dostat se k nápovědě a podobně, což přes klienta udělat nemůžete.

b) K čemu je dobrý klient

Klienta jsem začal používat až před pár dny, kdy jsem zjistil, že mě nebaví stále najíždět na domovskou stránku Dropboxu, přihlašovat se (pokud si prohlížeč nezapamatoval automatické přihlášení) a podobně.

Klient Vám nainstaluje na Váš disk adresář, který symbolizuje Váš účet na Dropboxu, čili v tomto adresáři uvidíte všechny Vaše adresáře a soubory, které máte v Dropboxu. Pokud uděláte změnu v tomto adresáři, provede se i ve Vašem dropboxu, platí to i naopak, vše, co provedete přes webový prohlížeč se provede i ve Vašem adresáři v počítači.

Po každém startu systému se Vám spustí klient automaticky, čili se pak již nemusíte o nic starat. Pokud chcete něco uložit do vašeho Dropboxu, není nic jednoduššího, než otevřít příslušný adresář na vašem disku a provést změny, které se ihned promítnou i do Vašeho Dropboxu. Navíc si můžete umístit tuto složku kamkoli chcete nebo si vložit zástupce na plochu či do panelu, abyste měli tuto složku kdykoli po ruce.

Rychlost provádění změn je samozřejmě závislá na Vašem připojení, čili to nějakou tu dobu pochopitelně trvá.

c) Jak vypadá webové rozhraní

Nyní si popíšeme vlastní webové rozhraní, v příštím díle si pak popíšeme klienta:


obr. 1 - hlavní okno webového rozhraní

Po přihlášení do webového rozhraní Dropboxu se dostanete přímo do seznamu Vašich souborů, které máte uloženy v Dropboxu. Povšimněte si, jak je webové rozhraní pěkně přehledné a neobsahuje ani jednu reklamu.

Složky v Dropboxu jsou trojího druhu:

- veřejné - k jejich obsahu má přístup kdokoli
- sdílené - k jejich obsahu má přístup pouze ten, komu to povolíte
- privátní - máte k nim přístup jen vy

Veřejné složky se nacházejí pouze v složce Public, složky, které nejsou v tomto adresáři jsou složkami sdílenými či privátními. Naopak, privátní složky jsou všechny, které neleží ve složce Public nebo v jeho podsložkách.

Sdílené složky musíte vytvořit sami pomocí Share folder, které najdete na hlavní stránce přihlášeného Dropboxu. Po vytvoření sdílené složky musíte pozvat někoho, kdo již má účet na Dropboxu, aby s Váma tento adresář sdílel. Jakmile někdo Vaši nabídku přijme, ihned ji uvidí ve svém webovém rozhraní i klientu a bude moci do tohoto adresáře nahrávat soubory a vy pochopitelně také. Sdílená složka nemusí být samozřejmě sdílenou navěky a pokud se ten, kdo založil sdílenou složku, rozhodne, že ji již nechce, může ji kdykoli zrušit. Samozřejmostí je taky možnost sdílení složky více lidmi, než jen dvěma.

Vlastní vytvoření adresáře se provádí kliknutím na tlačítko Create folder a nahrávání souborů se provádí kliknutím na tlačítko Upload. Obojí se dělá velmi jednoduše, myslím si, že není potřeba popisu.

Pokud se někdy překliknete a náhodou smažete data, která jste nechtěl, není nic jednoduššího, než kliknout na tlačítko Show delete files a smazaná data obnovit. na obnovu, pokud máte bezplatný účet, máte celých 30 dnů, pokud máte placený, Vaše smazaná data můžete obnovit kdykoli. Další výhodou této funkce je, že smazaná data nezabírají žádné volné místo (což je pochopitelné), ale jsou kdykoli obnovitelné a to vždy správně, osobně si myslím, že "smazaná" data jsou jen skryta, čili odkazy na ně nefungují a podobně, ale jsou kdykoli obnovitelná.

Další výbornou funkcí je, že můžete kdykoli jakýkoli adresář celý stáhnout a to pomocí dvou kliknutí. Stačí vybrat (označit) určitý adresář, jehož obsah chcete celý stáhnout a poté z nabídky More actions vybrat možnost Download folder. Složka se automaticky zazipuje a ihned se začne stahovat do vašeho počítače.

Pomocí nabídky More actions můžete dělat více věcí, například přesouvat soubory, dále pak můžete mazat soubory a složky, zvát další lidi k sdílení dané složky a v neposlední řadě můžete i rušit sdílení, či sdílení opustit.


obr. 2 - Chcete odměnu 250 MB zdarma? :)

Pokud kliknete na tlačítko (záložku) Getting Started (obr. 2), tak se Vám ukáže seznam 6 kroků, kdy pokud z těchto 6 kroků provedete alespoň 5 různých kroků, pak získáte zdarma 250 MB další kapacity. Kroky to jsou velmi jednoduché, nejtěžší z nich je instalace klienta, kterou jsme si vysvětlili v minulém díle.


obr. 3 - Logy

Záložka Recent events obsahuje výpis Vašich posledních akcí, které jste prováděli. Tento log můžete sledovat i pomocí RSS.




obr. 4 - Sdílené složky

Záložka Sharing obsahuje informace o složkách, které Vám někdo nabídl ke sdílení a jejich stav. V levém menu pak vidíte seznam všech sdílených složek, čili jak těch, které jste někomu nabídli ke sdílení, tak i těch, které Vám byly nabídnuty. Pomocí tlačítka "Share folder" můžete vytvořit novou sdílenou složku.

Pokud kliknete na znak plus u určité pozvánky ke sdílení, objeví se Vám pak podrobnější informace o pozvánce.


obr. 5 - Sdílené složky, podrobnější informace

Poslední záložkou je záložka Help, neboli nápověda. Zde se dozvíte vše potřebné ohledně Dropboxu, bohužel pouze v angličtině.


obr. 6 - Nápověda

Pomocí odkazu Account si můžete přehledně nastavit Dropbox.


obr 7 - Nastavení Dropboxu

Nastavení Dropboxu, společně s představením klienta bude součástí příštího dílu seriálu článků o Dropboxu.Případné dotazy a nápady piště prosím do diskuze u tohoto článku, rád na všechno odpovím :)

2 komentáře:

  1. Ahoj, dík za upozornění na super věc. Měl bych jen jeden dotaz, co jsem u nich nedohledal: Můžu mít pod jiným jménem a heslem na stejném počítači u nich ty účty dva? Nejde mi ani tak o dvojnásobné místo, ale třeba když na našem domácím počítači (stejném profilu nebo účtu či jak se tomu nadává) pracujem dva a oba chcem mít svůj DropBox atp... Díky případně za odpověď! Pavel

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle přiznám se nevím. Co jsem četl na Internetu, tak ve Windows jdou prý nainstalovat dva klienti, ostatních systémech pravda zatím nevím. Až na to přijdu, napíšu o tom pár řádek do blogu :)

    OdpovědětVymazat